1uvod 2obchod 3diskuse 4literatura 5onas 6odkazy 7kontakty

Železniční pražce

Vše co se týká truhlářského řemesla.

Železniční pražce

Příspěvekod ivoch » 16 dub 2019, 17:04

Ahoj,

chci se zeptat na názor, zda se z nových bukových železničních pražců dá vyrobit třeba 6-7cm tlustá spárovka. Co si o tom myslíte?

Ivoš
ivoch
 
Příspěvky: 45
Registrován: 20 srp 2018, 10:11

Re: Železniční pražce

Příspěvekod jvalik » 16 dub 2019, 23:16

Moc bych to neviděl. Půjde nejspíš o středy kmenů, takže bude hoňka to nějak na spárovku vyřezat a asi budou velký ztráty. A určitě by se to muselo dělat z úzkých lamel. Sice jsem s pražcema ještě nedělal, ale počítám, že to bude podobná kvalita jako tesařský řezivo, tj. pro stolařinu nevhodný.

Hans
jvalik
 
Příspěvky: 636
Registrován: 30 dub 2013, 16:12

Re: Železniční pražce

Příspěvekod truvan » 17 dub 2019, 14:33

myslím si že jestliže nejsou impegnované tak by to neměl být problém :ugeek:
Míru zdar
práci čest
truvan
 
Příspěvky: 816
Registrován: 02 říj 2010, 08:57
Bydliště: Kostlivec nad Mrtvicí(Kostelec nad Orlicí:)

Re: Železniční pražce

Příspěvekod ivoch » 17 dub 2019, 19:44

Sakra chlapi - co odpověď, to opačný názor :) Impregnovaný nejsou. Nechal bych si je na katru rozřezat na 2 díly, aby se s tím dalo lépe pracovat. Cena za bukový pražec 150x260x2600 je okolo 500Kč. Něco dám za rozpůlení, ale i tak je to luxusní cena za masiv. Pak si je už nařežu dle potřeby a slepím na spárovku.
ivoch
 
Příspěvky: 45
Registrován: 20 srp 2018, 10:11

Re: Železniční pražce

Příspěvekod jvalik » 19 dub 2019, 13:43

Hele, já nevím. Udělat jde leccos, otázka je, co se vyplatí. Koukal jsem na fotky pražců co se dnes prodávají a prostě mi to přišlo problematický, neboť:
- duše nešla vždy středem pražce - to znamená větší sklon k borcení, protože nikde neni psaný, že bude alespoň rovnoběžná s povrchy,
- pražce už jsou nejspíš nějakej čas hotový - schne to a nevěřim, že ty boční plechy to zachrání, kdyžtak jen nevznikne velká trhlina, ale hromada drobných, což je ještě horší,
- netuším jaký dřevo se na ty pražce vybírá - s bělí se tam asi nikdo moc patlat nebude, co když se to dělá z mladých buků?

Osobně jsem s pražci ještě nepracoval, tak se možná ve všem pletu, ale tolik můj teoretickej pohled na věc. Pokud s tim truvan pracoval, nechť se rozepíše. Nelpim na svý pravdě.

Hans
jvalik
 
Příspěvky: 636
Registrován: 30 dub 2013, 16:12

Re: Železniční pražce

Příspěvekod truvan » 22 dub 2019, 17:11

spárovku sem z pražců nedělal,ale opravdu nevidím důvod proč by to nešlo,Ivoch to dřevo viděl,já ani j valík ne.ale jestliže není naipregnované tak nevidím problem ho rozřezat na požadovaný rozměr vytřídit co do té spárovky chci nebobo nechci dát, orovnat slepit a mám spárovku. kde je problem opravdu netuším(ivoch nikde neříkal jakou kvalitu spárovky z toho chce dostat)
Jinak na tuto situaci se mi hodí hláška https://youtu.be/4-F8jlj-Kkg
otázka zněla jasně-jasná se mi zdá i moje odpověď :idea:
uvidíme jaké budou další otázky hlavně ohledně lepidla protože ty pražce jsou téměř jistě nesušené,takže k řešení bude lepidlo,dále bude z ivocha muset vylézt na co tu spárovku chce-jestli do interieru nebo do exterieru, atd ...... atd........ potom se zde mohou objevovat další relevantní odpovědi :ugeek:
Míru zdar
práci čest
truvan
 
Příspěvky: 816
Registrován: 02 říj 2010, 08:57
Bydliště: Kostlivec nad Mrtvicí(Kostelec nad Orlicí:)

Re: Železniční pražce

Příspěvekod ivoch » 23 dub 2019, 17:31

No plánuji si z těch pražců vyrobit stůl do dílny. Nařežu si kousky, přeberu a slepím z ních spárovku. To je aspoň moje představa. Možná se pletu, nevím. Lepidlo - to je asi problém. Ideál na ty pražce by bylo třeba polyuretanové lepidlo (http://www.olepidlech.cz/polyuretanove- ... -1-kg.html). Ale to by mohlo držet fest. No oni tam, kde vyrábí pražce, tak se dají koupit odřezky na topení. Takže se tam mrknu po nějakým kousku a na tom si to vyzkouším. Nerad bych se drbkal s celým pražcem.
ivoch
 
Příspěvky: 45
Registrován: 20 srp 2018, 10:11

Re: Železniční pražce

Příspěvekod truvan » 23 dub 2019, 18:36

jestli to bude jen deska na ponk tak stále nevidím problem proč by z toho nešla spárovka udělat.lepidlo Pur ale hledal bych ještě typ pro vyšší vlhkost dřeva(to cos našel píšou 10-12% to mít rozhodně nebudeš, a kde sehnat nějaké fenolformaldehydové s kterým se dá lepit 25% Ti neporadím.čeká Tě ale velký prořez jestliže budeš náročný na vzhled,na ponk to ale asi neřešíš,nevím jakou máš dílnu co se vhkosti týče,ale musíš počítat s tím že dřevo bude vysychat(na okolních podmínkách záleží jak rychle) vysychání doprovázejí rozměrové změny a v případě že vysychá rychle tak může dělat trhliny ,ale tolik o dřevě urtčitě víš.Takže Ti je jasné že by bylo lepší to po rozmítnutí proložit a nechat proschnout-jestli bude léto jako vloni tak to napodzim bude mít 16-20 %, né že z Tebe vyleze že z toho chceš dělat hoblici na to by to teda vhodné nebylo ani trošku :oops:
Míru zdar
práci čest
truvan
 
Příspěvky: 816
Registrován: 02 říj 2010, 08:57
Bydliště: Kostlivec nad Mrtvicí(Kostelec nad Orlicí:)


Zpět na Truhlařina

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: marek111, richard71 a 3 návštevníků