Ahoj,
asi jsem se tu s tim ještě nepochlubil, ale tak dva nebo tři roky zpátky jsem si zaplatil na jednom brněnskym učňáku v Tuřanech rekvalifikaci na truhláře. Prostě jsem usoudil, že jakožto samouk bych chtěl mít znalosti trochu ucelenější a v souvislostech. Tolik moje očekávání. Mimochodem jsem tam byl jedinej kdo si to sám platil, zbytek byly trubky poslaný a zaplacený z pracáku.
Na tom učňáku jsem o našem učňovském školství ztratil poslední iluze. Nikoho tam nic nezajímalo, rozjívení učni jezdili leda po dilně na vozíkách, rybinový spoje vyřezávali s půlcentimetrovýma fukama a zásada mistrů byla "když ti to nevyjde, tak to zatmelíš a nikdo to nepozná." Že by snad nějakej učeň zaslechl že nejde jen o to jak spoj vypadá, to jsem tam nezažil. Když jsem pak zjistil, že mně přidělenej mistr (údajně nejlepší, s citem pro detail a dokonce restaurátor) neznal nejen litěný hoblíky (no, budiž, i když v jeho věku - stejně starej jak já...), ale dokonce ani nikdy neslyšel o tom že by se čelní dřevo dalo zahoblovat a všecko strkal na pucovačku, už mě ani moc nedorazilo když mně v jedné upřímné chvilce sdělil, že učí proto, že má klid, svoje jistý a nemusí nic řešit.
Ve třídě učňů, kteří tam byli spolu s rekvalifikanty, jsem si všiml jedinýho hocha, kterej měl o řemeslo opravdovej zájem. Bylo mi strašně líto, že ho učňák přetaví v troubu, co bude patrně protahovat lamino tloušťkovačkou. No a jinak se tam řešily furt jen samý kraviny. Autorita mistrů se místo na zanlostech zakládala výhradně na schopnosti řvát na každýho jak tur.
Tedy nevím zda to tak chodí všude, nicmeně je zjevný, že úroveň není zaručená zhola ničím. Když jsem se ptal třeba po celokrytých rybinách, bylo mně mistrem řečeno, že to neni v osnovách a že nemá zapotřebí se s tim patlat.
Dnes se divím, že jsem to zarazil a nechal si vrátit prachy až po dvou týdnech. Takovýho ztracenýho času!
Takže já to vidim černě - učňáky produkujou mizerný kopie neschopných mistrů. Čest výjimkám.
Honza
PS: Ještě jedna vzpomínka na efektivitu práce - snad hodinu mistr nemohl jít nic dělat, poněvadž lepil rámeček na obraz a trvdil, že ho musí držet dokud to nezaschne. Nelhal - opravdu ho poctivě držel celou tu dobu