Formátovací pila.

Vše co se týká truhlářského řemesla.
Odpovědět
frantisek
Příspěvky: 14
Registrován: 23 kvě 2013, 16:39

Formátovací pila.

Příspěvek od frantisek »

Dobrý den.

Q1. Ve kterých případech nebo pro které materiály je nutné použít předřez při práci na formátovací pile? Ve kterých případech je předřez zbytečný?

Q2. Je výkon 3 kW dostatečný pro 100 mm tlusté řezy v masivu z tvrdého dřeva?

František
Hans
Příspěvky: 961
Registrován: 30 dub 2013, 16:12

Re: Formátovací pila.

Příspěvek od Hans »

Zdravím,

ad Q1. Kam moje zkušenost sahá, tak na masiv předřez potřeba není, naopak lamino se bez něj vyštipuje. Pokud ale budete lamino zpracovávat jen výjimečně, pak se dá předřez simulovat přidáním prvního projetí s malým prořezem a pozpátku. To má tu výhodu, že si ušetříte štelování jinak odděleného předřezu, který se na některých formátkách rozjíždí s hlavní pilou.

ad Q2. Předpokládám že máte na mysli spíše příkon než výkon, což je razantní rozdíl. Tady napíšu jen odhad, protože zkušenost s takto tlustým masivem nemám - odhaduju, že to bude na hraně a bude nutno mít opravdu dobrý kotouč, tj. alespoň zvlášť na podélné a zvlášť na příčné řezy, určitě ne nějaký univerzál.

Že se tak ptám - k čemu plánujete tak mohutný masiv? Pokud to nebude na denním pořádku, tak by mohlo stačit proříznout s přídavkem ze dvou stran do půlky a protáhnout tloušťkovačkou.
frantisek
Příspěvky: 14
Registrován: 23 kvě 2013, 16:39

Formátovací pila.

Příspěvek od frantisek »

Dobrý den pane Valíku.

Děkuji za odpovědi.
Zvažuji, že si pořídím formátovací pilu. Formátovací pily, které jsou určeny pro malé dílny nebo využití ve volném čase mají často v základním vybavení motor 3 kW a jsou dodávány bez předřezové jednotky.

Vaše odpověď k otázce Q1 je pro mne zajímavá. Přednostně chci pracovat s masivem ale nemohu vyloučit, že nikdy nebudu řezat lamino. Myslím, že řez hluboký 3 až 5 mm provedený pozpátku následovaný dopředným řezem by mohl být bezpečný a vyřešil by občané řezání lamina.

Formátovací pily, ze kterých si vybírám mají prořez kolem 100 mm. Odhaduji, že bych běžně mohl řezat truhlářské řezivo v tloušťkách od 30 do 60 mm. Na řezání tloušťky 100 mm jsem se ptal proto abych se dozvěděl jestli je účelné přidat 3 až 4 tisíce Kč a pořídit pilu se 4 kW motorem pro případy kdyby bylo nutné provádět řezy, které by využily celý prořez formátovací pily.

Ještě jednou děkuji za odpovědi a přeji hezký den.
František
Hans
Příspěvky: 961
Registrován: 30 dub 2013, 16:12

Re: Formátovací pila.

Příspěvek od Hans »

Ještě doplním, že na provedení předřezu tím dvojím projetím je třeba uvažovat formátku s vozíkem, jinak to při řezu podle lišty nemusí dopadnout dobře. Což je nepříjemné v tom, že pak musíte uvažovat formátku, která má opravdu dostatečně dlouhý vozík, resp. jeho rozsah.

Ale pokud to lamino bude výjimečná věc, pak zvažte zda má smysl se na to zařizovat. Dnes najdete firmy, co Vám lamino naformátují i zavezou, což sice bude na jednotkovou cenu dražší než koupit plotnu a rozřezat si ji sám, ale při malém množství to bude levnější než kupovat předřez.

Taky jsem slyšel, že jsou nějaké speciální kotouče na řezání lamina, které to vyštipování omezují. Ovšem zkušenost s tím nemám a moc se mi to nezdá.

Osobně si myslím, že přidat pár tisíc za silnější motor se při celkově vyšší ceně formátky vyplatí, někdy se může stát, že se Vám to začne svírat a to i přesto, že tam máte klín. Ale zas to nepřehánět, kamarád mi vyprávěl jak měli ve stolárně nějakou úděsně silnou formátku (přes deset kW či co) a ta když se to sevřelo místo zaseknutí kotouče tu fošnu bez potíží zvedla a asi by ji byla schopna i metnout. Ale nevím, osobně jsem u toho nebyl a moje pila se vždy ráda spíše zasekne :-)

JV
miru01
Příspěvky: 339
Registrován: 31 říj 2013, 12:05
Bydliště: Tábor

Re: Formátovací pila.

Příspěvek od miru01 »

ad Q1: Mám malou formátku čínského původu i s předřezem. Pokud jde o řezání masivu, byť má papírový prořez cca 10cm, tak rozumně jde prořezávat tak do 5 cm a raději měkké dřevo, a to má 4kW motor. Teď jsem koupil speciál na podélný prořez, tak uvidím jak to půjde v tvrdém, ale i tak pomalý posuv a cit je základ.
P.S. Ono to není jen o výkonu/příkonu motoru - poctivý starý litěný motor je 3x tak velký a těžký než 4kW v hliníku co mám v té pile - takže starý má větší výdrž, tolik se nezahřívá, a také je to o převodech...


ad Q2:Předřez je užitečný na foliované a laminované desky, na dřevo je k ničemu, desky s přírodní dýhou se mi daří řezat téměř bez otřepu i jen obyč. kotoučem s větším počtem zubů
Větší problém vidím s cenou deskových materiálů než cenou nařezání, na druhou stranu, když vezmu ceny vestavných skříní na míru, tak se mi pila s předřezem v podstatě imaginárně vrátila na jediné skříni v ložnici, a co toho už nařezala okolo domu :D
frantisek
Příspěvky: 14
Registrován: 23 kvě 2013, 16:39

Re: Formátovací pila.

Příspěvek od frantisek »

Dobrý den.

Řekněme, že mám formátovací pilu s vozíkem. Prořez formátovací pily při naklopení pilového kotouče 90 ° je 100 mm, šířka řezu pily jsou 4 mm. Mám neomítanou fošnu tloušťky 60 mm.
1. Z nakrácené fošny nejdříve pomocí vozíku a podélného pravítka nařežu hranoly široké 95 mm.
2. Z hranolů mohu pomocí vozíku a podélného pravítka nařezat
a) jedno prkno široké 95 mm a tlusté 60-2x4=52 mm
nebo
b) dvě prkna široká 95 mm a tlustá (60-3x4)/2= 24 mm
a podobně. Předpokládám, že nerovnost čelních ploch hranolu je menší než 4 mm.
Dále bych prkna vyhladil ručním hoblíkem. Při výrobě prken bych nepoužil srovnávací a tloušťkovací frézku.

Q1. Je to obvyklý způsob výroby prken z truhlářského řeziva?

Q2. Jaké slabé stránky má výše popsaný postup?

František
JanB
Příspěvky: 450
Registrován: 05 črc 2012, 19:29
Bydliště: F-M
Kontaktovat uživatele:

Re: Formátovací pila.

Příspěvek od JanB »

No, postup to je sice možný, ale je dost velké riziko, že se nedostaneš na tloušťky, které jsi si spočítal. Dva důvody:
a) uvnitř hranolu může být značné pnutí, které se navzájem vyrovnává, takže jako celek je hranol rovný. Ale jakmile ho rozřízneš napůl, obě poloviny se ti prohnou a pak budeš muset odebrat další materiál, abys to prohnutí srovnal. Výsledná tloušťka potom bude menší, než jsi počítal, když jsi od hrubého rozměru odečetl prořezy.
b) i u vysušeného dřeva bývá uprostřed vlhkost o něco vyšší než na povrchu a jakmile z povrchu něco odebereš - ořezáním, ohoblováním - odkryješ původně schovaná vlákna, z těch se odpaří vlhkost a prkno se mírně prohne. Proto se doporučuje odebírat rovnoměrně z obou stran a nejdříve si díly naformátovat nahrubo s nějakým přídavkem, nechat pár dní aklimatizovat a pak případně srovnat na finální rozměry. I u tohoto případu tedy můžeš skončit na menší tloušťce, než jsi očekával.

Osobně nevidím důvod kupovat 60mm fošnu proto, abych z ní nařezal slabší - jedině kdybych měl takovou doma z dřívějška a chtěl ji použít. Spíš kupuju tl. 33mm a z toho si vyhobluju potřebný rozměr.
frantisek
Příspěvky: 14
Registrován: 23 kvě 2013, 16:39

Re: Formátovací pila.

Příspěvek od frantisek »

Dobrý den Jane.

Děkuji za odpověď. Uvedeným číselným příkladem jsem chtěl především jednoznačně říci jak si dělení dřeva představuji. Uvedené hodnoty 95 x 52 mm a 95 x 24 mm proto nepředstavují konečné rozměry.

Pro mne je důležité, že říkáš, že dělení truhlářského řeziva půlením jeho tloušťky se v truhlařině neužívá. Hlavním důvodem je jeho deformace po rozříznutí a nutnost dalšího přídavku na opracování. Číselný příklad ještě obsahoval jeden způsob opracování dřeva a to symetrickým oříznutím tloušťky kolen středu pomocí formátovací pily s vozíkem a podélným pravítkem.

Q3. Je to obvyklé nebo jen možné?

františek
JanB
Příspěvky: 450
Registrován: 05 črc 2012, 19:29
Bydliště: F-M
Kontaktovat uživatele:

Re: Formátovací pila.

Příspěvek od JanB »

Ale ne, já jsem přece neřekl, že se ten postup nepoužívá. Já sám ho občas taky použiju. Jen jsem upozorňoval na problémy s tím spojené. Myslím, že není úplně nejlepší kupovat silnější řezivo se záměrem si z něj nařezat několik slabších, když se dá koupit materiál v rozměrech, které budou požadovanému rozměru blíže.

Zdá se, že se za každou cenu snažíš vyhnout potřebě srovnávačky a protahu. Ale postup, který jsi popsal, předpokládá, že na začátku budeš mít jednu stranu rovnou, abys ji mohl vést podle pravítka. Což můžeš pochopitelně udělat i ručním hoblíkem, srovnávačka není nutnost, jen usnadňuje práci :-)
Na Youtube najdeš spoustu videí od kutilů, kde jsou tipy, jak srovnat kus dřeva pomocí hoblíků nebo i třeba horní frézky.
truvan
Příspěvky: 834
Registrován: 02 říj 2010, 08:57
Bydliště: Kostlivec nad Mrtvicí(Kostelec nad Orlicí:)

Re: Formátovací pila.

Příspěvek od truvan »

Ahoj,sleduju tady tu Vaši diskusi a přidám taky nějaký ten doušek.
Q3 všechno je možné(jestližš Ti to bude vyhovovat)
není přeci takový problém uvedenou věc vyzkoušet.myslím že budto bude dřevo supr vysušené
a stabilizované a pak se nic neprohne,nebo se to spíš opravdu dost prohne(moje zkušenost)
cose týče potřeby tenčího výrobku v rozměrech na tl.15--20 mm,tak já osobně se nebráním použití silnějších dimenzí,nehledě k tomu že coulky v listnatým se aspon u nás moc neprodávají
a když tak je to téměř výhradně boční řezivo tzn, tangenciální kresba,jak to dělám už sem zde popisoval
http://www.cestadreva.cz/diskuze/viewto ... 1d71dac3d6
Míru zdar
práci čest
Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 10 hostů