1uvod 2obchod 3diskuse 4literatura 5onas 6odkazy 7kontakty

Brouseni soustruznickych dlat

Vše co se týká soustružení dřeva.

Brouseni soustruznickych dlat

Příspěvekod Petr » 31 říj 2015, 00:05

Zdravim kolegove,
jak vite stavim si novy soustruh a tak postupne dovybavuju co mi jeste schazi k praci.
A hlavni veci je na cem budu brousit dlata. Doted jsem dlata brousil bud rucne na kameni, coz je velmi zdlouhave a nepohodlne protoze se musi brousit i behem prace, nebo jsem si udelal pripravek na malou pasovku makita a brousil na ni. To je zase na nic, protoze grafitova podlozka u pasovky je mekka a nejde na tom poradne brousit (pritlacit). Na Tormeka muzu zapomenout z financnich duvodu.
Takze zbyva koupit kotoucovou brusku a dodelat si prislusenstvi pro brouseni soustruznickych dlat.
Mate nejaky typ? Potrebuju brusku s dostatecnym vykonem, prumer kotoucu min. 200mm.
A to je prave ten problem. Kdyz koupim levnou brusku tak urcite bude mit vybrace a kotouce budou nevhodne na HSS ocel.
Takze uvazuju o moznosti koupit treba jenom kvalitni kotouc zrnitosti min. 80K a udelat si ulozeni na motor co mam doma a proste si tu brusku poskladat coz by bylo nejlevnejsi a asi to tak dopadne. Tech druhu kotoucu je tolik, ze se v tom nemuzu vyznat. Rad bych koupil tento kotouc, je to vhodna volba co myslite?:
http://www.uni-max.cz/brusny-kotouc-k80-pro-gds-200/d/
nebo treba tento?:
http://www.dobre-ceny.cz/-200-mm/keramicky-brusny-kotouc-tyrolit-49c-240j-10v-200x20x51-mm--41336-7408-/
ピーター 大工
Petr
 
Příspěvky: 601
Registrován: 12 lis 2009, 00:34
Bydliště: Kyjov

Re: Brouseni soustruznickych dlat

Příspěvekod jiri » 31 říj 2015, 19:46

Převzato z rezbarstva.sk
Ad broušení.
Pár poznámek, jak předejít vyhřátí a následně popuštění břitu struhu.
A nahrávka  pro mnohé.
Prý kdysi kdesi kdosi viděl vyhřáté i hodně drahé struhy, tak proto. Pro zopakování.
Začíná to už výběrem kotouče.
Vhodná a dostupná brusiva pro naše struhy- oceli M2, M3, rychlořezné 19-ky,PM.
Značení kotoučů se může lišit podle roku výroby , uvádím ČSN 
Umělý korund bílý- 99BA,/ A99B/, 24 /30/ L 9V - hrubý, dobře ubírá, nehřeje, nezanáší se, rychle se opotřebovává, s oblibou ho používal Peter při úpravě tvaru nábrusu.
Umělý korund bílý – 99BA 80 L 9 V - jemný, na dokončení broušení, po něm už stačí jen lehce zahladit ostří kamínkem, jako dělá Gurt, nebo diamantem, jen zlehýnka, nebo ani nemusí.
/ pro fajnšmekry Na odstranění jehly pak kamínek ze hřbetu a šmirgl na dřívku z čela./
Umělý korund růžový – 98A 100K 9V – jemný velmi, alternativa k předešlému, ale zde již výrazně vyšší riziko přehřátí břitu.
Chladit, používat minimální tlak , pohybovat struhem do stran-nezůstat ani na chvíli na jednom místě.

Umělý korund barvený -99A je vhodný na měkčí kalené oceli
Karbid křemíku zelený – C49 – na naše účely nevhodný!!!, dobrý na SK/ slinutý karbid/

Na broušení z ruky nejsou vhodné kotouče s větší tvrdostí jak K, nanejvýš L.
Pórovitost 9 je vhodná, ještě tak 8, hutnější nejsou vhodné, moc hřejí, zanáší se.

Poslední pozn.: Broušení s přípravkem je určitě lepší než jen přímo z ruky, ale dá se i tak, takže se nemusí čekat „až budu mít přípravek, tak……až budu mít Tormeka, tak…….Platí i pro Ellsworth.


Tak ať to řeže, kamarádi.
Jirka
A do mne , nebát se toho.
jiri
 
Příspěvky: 108
Registrován: 05 bře 2011, 12:12

Re: Brouseni soustruznickych dlat

Příspěvekod miru01 » 02 lis 2015, 08:58

Ahoj, nakupuji na prodejbrusiva.cz, za mne dobré ceny, široký sortiment a hlavně ti obratem poradí, když jim řekneš co chceš brousit za ocel. Na HSS nejčastěji bílý popř. dražší růžový kotouč, viz jak psal jiri. K tomu bych pořídil ještě zelenou lešticí pastu a filcový kotouč.
miru01
 
Příspěvky: 323
Registrován: 31 říj 2013, 12:05
Bydliště: Tábor

Re: Brouseni soustruznickych dlat

Příspěvekod jiri » 02 lis 2015, 09:45

Ahoj Petře,
nevím přesně, jaké máš struhy.
Na misky používám nejvíce dutinové struhy o průměrech max 16mm,
kamarádi mají i 20mm, ale to nevím, co bych s tím točil.
Ne broušení běžných struhů je dostačující kotouč 150mm, lepší je samozřejmě 175mm, těch 200 mi přijde skoro zbytečné.
Kdybys zchrastil ELKO 170, je to dobrá bruska se solidní hřídelí a ložisky. Širší kotouč je dobrý , že se po něm dá struhem pohybovat do strany, to ale odpadá při použití přípravků na broušení, to potom ten široký je zbytečný a spíše na závadu-nutnost rovnání velké plochy.
Když si řekneš, že budeš na broušení používat výhradně přípravky,
tak stačí užší kotouč.
Broušení na malé pásové brusce je možné, najdi si Sorbyho nebo Taylora, teď nevím, který to má vymakaný.Zirkonové brusné pásy nutností.
Ad poslední příspěvek-zelená pasta a filc nejsou na struhy z rychlořezek nebo PM moc vhodné.
Najdi si někde stránky Peter Hromek, woodturning, toho jsem viděl pracovat a brousit, vezme otupený struh, vybere si brusku s kotoučem 150 mm, bílý korund, hrubost 36!!!!!, nabrousí během minuty z ruky,
vezme k soustruhu a řez má hladký......vůbec to neprožívá, zkrátka umí. :-)
jiří
Naposledy upravil jiri dne 02 lis 2015, 15:07, celkově upraveno 1
jiri
 
Příspěvky: 108
Registrován: 05 bře 2011, 12:12

Re: Brouseni soustruznickych dlat

Příspěvekod jiri » 02 lis 2015, 12:37

https://www.woodturnerscatalog.com/p/16 ... -Piece-Set

Takže s pásovkou je to Sorby.
Chce to u té Tvé vyměnit tu podložku za plech.
jiri
 
Příspěvky: 108
Registrován: 05 bře 2011, 12:12

Re: Brouseni soustruznickych dlat

Příspěvekod Petr » 02 lis 2015, 23:35

Ahoj, diky za rady.
Toho Sorbyho samozrejmne znam, a libi se me to, ale 500$ za nej fakt nedam. :roll:
O prumeru kotouce jsem si toho uz nacetl a prohlidl dost, a proto chci ten kotouc 20cm, protoze
kdyz jsem se dival na jeden americky seminar o brouseni soustruznickych dlat,https://www.youtube.com/watch?v=9ljhd_WbAOw tak to tam celkem
obsahle a rozumne vysvetloval. Mluvil o tom, ze 150 se da pouzit, ale tim jak se opotrebuje, tak je promlem s prilis malim polomerem "dutiny" brouseni a brit je potom krehci a musi se vic brousit. Taky tam mluvil o tom, ze optimalni je brousit na bilem zrnitosti 80 - 100 a ze cim jemnejsi tak tim se vic zahriva a chce to vic zkusenosti. Lesteni atd... vylozene nevhodne, protoze struh potom nema takovou jehlu a klouze po povrchu misto toho aby zajel do materialu (to mi zni celkem rozumne). Pokud bych chtel brousit na pasu, tak bych si urcite neco vyrobil treba jako tady John: https://www.youtube.com/watch?v=5fotM8DHZc8
Rad bych kotouc min. sirky 25mm ale klidne i 30mm. Pripravky pouzivat budu a rad bych si udelal neco ve stylu one way pripravku. Pouzivam sadu dlat HSS Hattori maxi
Obrázek
pak nejake z pilniku a stare narexy. Rad bych si jeste dodelal nejake skrabaky ze starych pilniku co mam doma.
ピーター 大工
Petr
 
Příspěvky: 601
Registrován: 12 lis 2009, 00:34
Bydliště: Kyjov

Re: Brouseni soustruznickych dlat

Příspěvekod Petr » 16 lis 2015, 19:06

Zdravim panove,
tak jsem se rozhodl, ze koupim uz poradny stroj a tak doufam, ze nebudu zklamany z meho vyberu: dvoukotoucova bruska Optimum OptiSM 200
Obrázek
Bruska je momentalne na ceste a za tu cenu jsem ji proste musel koupit. Stala me vcetne postovneho 3.240,-kc. Tak doufam ze mi bude slouzit hooodne dlouho. :mrgreen:
ピーター 大工
Petr
 
Příspěvky: 601
Registrován: 12 lis 2009, 00:34
Bydliště: Kyjov

Re: Brouseni soustruznickych dlat

Příspěvekod Vasil » 21 lis 2015, 12:13

Ahoj Petře,
já jsem si problém broušení prakticky všeho vyřešil, tak Ti dávám námět.
http://josef49.rajce.idnes.cz/Proc_plne_nevyuzit-fotky#Jak_dal_PC.jpg
http://josef49.rajce.idnes.cz/Proc_plne_nevyuzit-video/#Bruska001_F_PC.jpg.
http://josef49.rajce.idnes.cz/Pripravek_na_srovnavani_kamenu
Dokonce mých služeb broušení využívá jedna řezbářka, truhlář a sousedi, když potřebují nabrousit nůž do hoblovky /20-25 cm/, dláta apod. Ahoj Vasil.
Vasil
 
Příspěvky: 45
Registrován: 13 úno 2015, 17:19
Bydliště: u Svitav

Re: Brouseni soustruznickych dlat

Příspěvekod Waclav » 21 lis 2015, 18:41

ad Vasil: no tak to bych taky chodil, a klidně i dojížděl - paráda!
ad Petr: ta bruska má, prosím tě, tělo kovové, či plastové?

Taky pořád řeším broušení. Teď mi přišel jeden starý krásný vídeňský hoblík Weiß & Sohn a jen jsem ho zkusil nabrousit a srovnat klopnu, tak jsem klopnu trochu zmršil.
A vyřešit to musím, protože si taky současně zařizuju kovárnu a tam je broušení ažaž... Ta bruska je dobrej tip!

Shodou okolností jsem dnes hledal nějaký hommade přípravek na broušení:
https://www.youtube.com/watch?v=h7iQ0OQ5Os4
https://www.youtube.com/watch?v=sfmIv0iXjis

Někdy teda čučim, co ty lidi nevymyslí: https://www.youtube.com/watch?v=xt2RqqUq3Pk

Broušení zdar!
Waclav
 
Příspěvky: 28
Registrován: 24 zář 2015, 20:32
Bydliště: Český Kras

Re: Brouseni soustruznickych dlat

Příspěvekod Tim » 21 lis 2015, 21:23

Ahojky, používám brusku od promy už ji mám asi šest let a žádný problém

tim
Přílohy
IMG_0494.JPG
IMG_0494.JPG (94.42 KiB) Zobrazeno 28845 krát
IMG_0495.JPG
IMG_0495.JPG (103.53 KiB) Zobrazeno 28845 krát
Tim
 
Příspěvky: 697
Registrován: 10 led 2012, 23:42
Bydliště: Kunžak

Další

Zpět na Soustružení dřeva

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník